Aleksandra Mir

The Dream and The Promise

Performance Lecture by Aleksandra Mir
Presented live in blind Spanish at
Kosmica, Loboratorio Alameda, Mexico City, 17 Sept, 2015

25 minute Slideshow of 500 Collages
with sacral music by Juan Carlos Camarena

Spanish translated by Merien Gonzales
English translation below

Buena noches,

Tengo algunas preguntas:

Si los ángeles y los astronautas comparten el mismo cielo, no es hora de que se conozcan?

¿Por qué el asombro en los rostros de las personas que ven un cohete despegar es exactamente la misma expresión que en los rostros de los santos o niños bíblicos que miran hasta el cielo?

¿Por qué los cascos espaciales redondos de los astronautas se asemejan a los halos?

¿Hay una raíz común, o un objetivo final común en la ciencia y la religión?

¿Es suficiente decir que ambos implican una búsqueda de sentido y sólo los métodos difieren?

O bien, los métodos y los objetivos son diferentes y las similitudes simple coincidencia?

Es la diferencia una cuestión de oposición polar o una cuestión de matiz?

¿La Biblia es pura alegoría o contiene hechos?

¿Hace preguntas?

¿La historia de la creación de seis días contiene una agenda de investigación cosmológica?

Si es así, ¿puede la Biblia ser vista como un precursor de la ciencia moderna?

¿Quién, pues, es responsable de la separación entre la ciencia y la religión?

¿Fue Galilelo Galieli, el piadoso católico romano y renacentista astrónomo que jugó un papel importante en la revolución científica, con el argumento de la visión copernicana heliocéntrica que la tierra gira alrededor del sol, una vista por la que fue acusado de herejía y puesto en arresto domiciliario por el resto de su vida y no obstante a mantener su fé en Dios hasta el final?

O, fue Darwin, el naturalista del siglo diecinueve (19) que claramente no creía en ningún dios y quién demostró que las especies evolucionan a través de la variación de genes; una propuesta de división para los cristianos que creían que los seres humanos fueron hechos a imagen de Dios.

O, ¿es Miley Cyrus quien causa alboroto en twitter cuando es citada por el físico teórico Lawrence Krauss:

"Cada átomo en tu cuerpo vino de una estrella que explotó. Y, los átomos en la mano izquierda probablemente vinieron de una estrella diferente de su mano derecha. Es realmente la cosa más poética que conozco de la física: Todos ustedes son polvo de estrellas. Tu no podrías estar aquí si las estrellas no hubieran explotado, porque los elementos - el carbono, nitrógeno, oxígeno, hierro, todas las cosas que importan para la evolución y para la vida - no fueron creados en el principio de los tiempos. Fueron creados en los hornos nucleares de las estrellas, y la única manera para que puedan entrar en tu cuerpo es si esas estrellas fueron lo suficientemente amables para explotar. Así que, olvida a Jesús. Las estrellas murieron para que pudieras estar aquí hoy".

¿Qué función desempeña la narración tanto en la ciencia y la religión?

¿Son los descubrimientos científicos meros puntos de la trama de la historia que habla de la humanidad?

¿Son los personajes, como Galileo, Darwin y Miley los que popularizan historias como meros vehículos para que el drama se desarrolle?

¿Qué pasa si Yuri Gagarin que fue el primer humano en viajar al espacio, no habría sobrevivido a la experiencia de contar su historia?

¿Y si Jesús no murió, sino que fue al espacio y regresó sólo para manifestar su historia?

¿Son los astronautas profetas modernos hoy en día?

¿O son meros glorificados técnicos de laboratorio?

¿Qué pasaría si las personas que adoran a los astronautas son en efecto religiosas?

¿Es usted religioso?

¿Es ésta una congregación?

¿Dónde estamos?

¿Cómo un mexicano católico es diferente a un siciliano católico, a un católico irlandés o a un polaco católico?

¿Cómo un ángel alemán difiere de uno español?

¿En qué se diferencia un astronauta estadounidense de uno ruso, de un indio o de uno nigeriano?

¿Por qué hay tantas personas en movimiento hoy en día?

¿En dónde vamos a vivir todos?

¿Qué pasa cuando mi país está lleno?

¿Qué sucede cuando la Tierra está llena?

¿Hay espacio para todos en el espacio?

¿Podemos ir todos?

¿Puedo ir?

¿Por que no?

Imágenes como estas, te tranquilizan o te molestan?

¿Causan un conflicto o una resolución en tu mente?

Si el 50 por ciento de las personas que asisten a la iglesia cada semana no tiene conflictos entre el conocmiento cientifico y sus creencias, ¿significa que el universo es como una extensión de la obra de Dios?

¿Creó Dios la ciencia?

¿El trabajo de Dios se extiende a la vida en otros planetas?

¿Dios viaja?

Fue el Big Bang el sonido de Dios haciendo un collage?

Es el acto de cortar y pegar trozos de papel un acto de violencia o un acto de amor?

¿Quién de nosotros los seres humanos realizó por primera vez un collage?

¿Fueron los chino con el primer collage de papel alrededor del año doscientos antes de Cristo?

O fueron los calígrafos y poetas japoneses del siglo décimo primero?

¿Qué hay de los monjes medievales que primero aplicaron hoja de oro a los símbolos en sus catedrales góticas del siglo dieciséis?

O fueron los aficionados victorianos que jugaron con recuerdos y álbumes de fotos los primeros artistas naive del collage?

¿Fue la investigación metódica de los medios de comunicación y la yuxtaposición de significantes dispares de los principales modernistas como Braque y Picasso que desarrollaron el collage como un arte puro?

¿Fue, finalmente, el dadaísta que en reacción a la brutal experiencia de la Primera Guerra Mundial, la expansión colonialista y un capitalismo burgués subyacente, quién dio a los collages la fuerza con el fin de perturbar la conformidad intelectual de su tiempo, mediante la combinación de elementos dispares, forzando una sacudida en la mente de espectadores, ofenderlos y provocando una nueva criticidad?

Si es así, ¿cómo, ahora, exactamente 100 años después, puedo contribuir a este linaje y darle sentido a la actualidad, a sabiendas de mis predecesores, incluyendolos a todos y basándome en sus estrategias y logros en mi trabajo?

¿Es posible hacer un collage original y significativo de hoy?

Si es así, ¿qué función tendría?

¿Es intelectualmente perezoso simplemente luchar por la armonía cultural?

¿Mi uso del collage corresponde a la unidad en todo lo que ya existe en el presente y en el tiempo, preguntando al espectador a aceptar todas las formas de expresión cultural como la igualdad y la creación de una resolución pacífica de los conflictos aparentemente arbitrarios?

¿Es el conflicto función de la narrativa o es la narrativa la función del conflicto?

¿Es el silencio de la paz, la quietud, la nada o de una acción dramática?

¿El fin de la paz y la guerra empiezan cuando intervenimos con nuestras narrativas?

¿Es el vasto territorio vacío del espacio pacífico hasta que llegamos a el?

Si Einstein dijo que la única razón del tiempo es para que no todas las cosas sucedan al mismo tiempo, podría significar que una representación de todo lo que ocurre a la vez, por ejemplo en forma de un collage, se derrumbará el tiempo y el espacio y acabará con la narrativa histórica completamente?

¿Es la paz al final de una historia, el puente entre las historias, o simplemente un misterioso período de tiempo antes del Big Bang, el tiempo antes de que empezara siquiera la historia?

Gracias y buenas noches.

*

Good Evening,

I have some questions:

If Angels and Astronauts share the same sky, isn’t it time they were introduced?

Why is the awe in people’s faces as they watch a rocket take off the exact same expression as in the faces of saints or biblical children gazing up to the heavens?

Why are the astronaut’s round space helmets shaped to resemble halos?

Is there a common root, or a shared final objective in science and religion?

Is it enough to say they both imply a search for meaning and only the methods differ?

Or, is both the methods and the objectives different and the similarities merely coincidental?

Is the difference a matter of polar opposition or a question of nuance?

Is the bible allegorical or does it contain facts?

Does it ask questions?

Does the six-day creation story contain a cosmological research agenda?

If so, can the bible be seen as a precursor to modern science?

Who then, is responsible for the separation between science and religion?

Was it Galielo Galieli, the pious Roman Catholic and Renaissance astronomer who played a major role in the scientific revolution, arguing for the Copernican Helicocentric view that the earth revolves around the sun, a view for which for which he was charged with herecy and placed in house arrest for the rest of his life, nevertheless keeping his faith in God until the end?

Or, was it Darwin, the 19th century naturalist who clearly did not believe in any God and who demonstrated that species evolve through gene variation; a divisive proposition for Christians who believed that humans were made in God’s image.

Or, is it Miley Cyrus who cause a riot on twitter when she quoted the theoretical physicist Lawrence Krauss:

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. You couldn’t be here if stars hadn’t exploded, because the elements - the carbon, nitrogen, oxygen, iron, all the things that matter for evolution and for life - weren’t created at the beginning of time. They were created in the nuclear furnaces of stars, and the only way for them to get into your body is if those stars were kind enough to explode. So, forget Jesus. The stars died so that you could be here today.”

What function does storytelling play in both science and religion?

Are scientific discoveries merely plot points in the story told about humanity?

Are the characters, like Galielo, or Darwin and Miley who populate these stories merely vehicles for the drama to unfold?

What if Yuri Gagarin who was the first human to go to space, would not have survived the experience to tell his story?

What if Jesus didn’t die but went to space and came back again only to manifest his story?

Are astronauts modern day prophets?

Or, are they merely glorified lab technicians?

What if people who worship astronauts are in fact religious?

Are you religious?

Is this a congregation?

Where are we?

How does a Mexican catholic differ from a Sicilian catholic differ from an Irish or Polish catholic?

How does a German angel differ from a Spanish one?

How does an American Astronaut differ from a Russian one or an Indian or Nigerian one?

Why are so many people on the move today?

Where are they all going to live?

What happens when my country is full?

What happens when the Earth is full?

Is there room for everyone in space?

Can we all go?

Can I go?

Why not?

Images like these, do they relax or upset you?

Do they cause a conflict or a resolution in your mind?

If 50 percent of people who attend church weekly don’t believe new scientific knowledge conflicts with their beliefs, does it mean that the universe is as an extension of God's work?

Did God create science?

Does God’s work extend to life on other planets?

Does God travel?

Was the Big Bang the sound of God making a collage?

Is the act of cutting and pasting pieces of paper an act of violence or an act of love?

Who among us humans first made a collage?

Did the Chinese paper makers make the first collage around 200BC?

Or, were the Japanese calligraphers and poets of the 10th Century first?

How about the Medieaval monks who first applied gold leaf to the icons in their 16th Century Gothic cathedrals?

Or, were the Victorian hobbyists who played with memorabilia and photo albums the very first naïve collage artists?

Was it the methodical examination of various media and juxtaposition of disparate signifiers by leading modernists such Braque and Picasso that developed the collage as a pure art form?

Was it finally the Dadaist who in reaction to the brutal experience of World War I, colonialist expansion and an underlying bourgeoisie capitalism, who gave the collage its full force in order to disrupt the intellectual conformity of their day, combining disparate elements, forcing a jolt in the viewers mind, offending them and bringing about a new criticality?

If so, how, now, exactly 100 years later, can I contribute to this lineage and make sense of today, while knowing about my predecessors, including them all and building on their strategies and achievements in my work?

Is it even possible to make an original and meaningful collage today?

If so, what function would it have?

Is it intellectually lazy to simply strive for cultural harmony?

Do my use of collage correspond to the unity in everything that already exists in the present and across time, asking the viewer to accept all forms of cultural expression as equal, creating a peaceful resolve to seemingly arbitrary conflicts?

Is conflict a function of narrative or is narrative a function of conflict?

Is Peace silence, stillness, nothingness or a dramatic action?

Does Peace end and War start when we intervene with our narratives?

Is the vast empty territory of space Peaceful until we arrive to it?

If Einstein said that the only reason for time is so that not everything would happen at once, could it mean that a representation of everything happening at once, for example in the form of a collage, will collapse time and space and do away with historical narrative altogether?

Is Peace the end of a story, the bridge in between stories, or merely that mysterious period of time before the Big Bang, the time before the story even began?

Thank you and good night.